TÜKETİCİ HUKUKU

Tüketici Hukuku, 6052 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun kapsamında kamu çıkarı gözetilerek, tüketicilerin sağlığı, güvenliği ve zararının geri ödenmesini, çevredeki tehlikelerden korunmasını sağlayan hukuk dalına verilen isimdir. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun kapsamında çıkarılan yasanın tüketicilere sağladığı hakları şu şekilde sıralayabiliriz :

AYIPLI MAL

Ücretini ödeyerek satın aldığınız bir mal hatalı çıktığı zaman ürünün 15 gün içerisinde değiştirilmesini, paranızın iadesini, ücretsiz tamir edilmesini, sorunun neden olduğu değer kaybının malın ücretinden düşürülmesini talep edebilirsiniz.

Eğer sorun gizliyse ve tüketici bunu belli bir zaman sonra fark ediyorsa, yasal süreç 15 günden 2 yıl’a çıkıyor. Fakat özürlü olduğu bildirilerek satışa sunulan mallar için bu durum söz konusu olmuyor.

 ETİKET

Satışa sunulan mal ve hizmetlerin ambalajları üzerinde “Menşei, Cins ve Fiyat” bilgileri yazmak zorundadır. Bu nedenle etiket bilgisi olmayan satıcıları uyarabilirsiniz. Uyarıya aldırmayanları ilgili belediyelere şikayet edebilirsiniz.

GARANTİ BELGESİ

Üretici firmalar ve ithal ettiği ürünleri satışa sunan firmalar, satışını yaptıkları ürünler için en az 1 yıl garanti vermek zorundadırlar. Ürünler için verdikleri bu garanti, ürünün tüm parçalarını kapsamak zorundadır. Satışa sunulan ürünlerde istedikleri parçayı garanti altına alıp, istemediklerini garanti altına almama gibi bir durum söz konusu olamaz.

Üretici firmalar, satışa sunduğu bu malların garanti belgelerini müşterilerine vermek zorundadır. Garanti belgesi ile üretici firmaya gelen müşterinin isteği ilgili firma tarafından ücretsiz olarak yerine getirilmelidir. İlgili ürün ya da cihaz için tüketiciden para talep edilmez.

 Üretici firmalara tamir için bırakılan mallar en geç 30 gün içerisinde onarıp tüketiciye teslim etmelidir. Aksi takdirde tüketici, ürünün yenisini talep edebilir.

Garanti kapsamındaki cihaz aynı arızayı birden fazla kez tekrarlarsa, cihaz üretici firma tarafından ücretsiz olarak değiştirilmelidir. Garanti kapsamındaki ürünler için tüketiciler, nakliye, montaj, servis ya da bakım adı altında bir ücret ödemezler.

TAKSİTLİ SATIŞLAR

Satıcı firma taksit şartlarını içeren sözleşmenin bir örneğini size vermekle yükümlüdür. İmzaladığınız taksit sözleşmesinde aldığınız mal veya hizmetlerin toplam satış fiyatı, vadeye göre faiziyle birlikte ödenecek toplan satış fiyatı, ödeme plânı, faiz miktarı ve faiz’in hesaplandığı yıllık oran yer almalıdır.

Sözleşmede bildirilen mal veya hizmetin toplam satış fiyatı sonradan kesinlikle değiştirilemez.

KAPIDAN PAZARLAMALAR

Kapıdan pazarlama hizmetini sunan kuruluşlardan alacağınız ürünleri 7 gün boyunca deneme/kıyaslama hakkına sahipsiniz. Bir haftalık bu süre içerisinde ürünü almaktan vazgeçerseniz yapmanız gereken ilk şey satıcı firmaya Noter aracılığı ile İhtarname çekmek olacaktır. Bunu yaptığınız takdirde satıcı sizden aldığı ücreti ve senetleri size geri iade etmek zorunda kalacaktır. 7 gün’ün ardından ürünü iade etmezseniz ürünü kabul etmiş sayılırsınız.

Bazen uyanık satıcılar, tüketicilerin dikkatsizliğinden faydalanarak tüketicilere imzalattırdığı sözleşme tarihine 1 ay öncesinin tarihini atıyor. Burada sözleşmedeki tarih bu yüzden çok büyük önem taşıyor.

TÜKETİCİ KREDİLERİ

Banka veyahutta finans kuruluşlarından almış olduğunuz kredinin mutlak surette bir kopyasını isteyin. İmzaladığınız sözleşmedeki şartlar ileride aleyhinize olarak hiçbir şekilde değiştirelemez. Borcunuzun tamamını ya da bir kısmını ödemek istediğinizde banka ya da ilgili finans kuruluşu gerekli indirimi yapmak zorundadır.

TÜKETİCİ HUKUKU MAKALELERİ

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir